Strip Turnhout


Barbara Yelin presenteert ‘Irmina’ aan de Belgische lezers

Met ‘Irmina’, het verhaal van een jong meisje dat nillens willens wordt meegesleurd in het nazistische gedachtengoed, heeft de nog jonge Nederlandse uitgeverij Soul Food Comics een klepper binnengehaald, klinkt het bij de critici. De eerste druk is ondertussen uitverkocht. Ook auteur Barbara Yelin is verbaasd over het succes.

“Als illustrator en schrijfster maak ik elk boek, uiteraard, zo goed als ik kan”, zegt ze. “Maar de lezer kiest zelf of het hem aanspreekt of niet. Ik teken in ieder geval niet voor een specifieke doelgroep maar behandel de onderwerpen die me interesseren. Ik ben dan ook des te blijer dat ook lezers buiten Duitsland geïnteresseerd zijn in het boek.”

Het verhaal speelt zich uiteraard in de twintigste eeuw af maar raakt tegelijk thema’s aan waar we ook vandaag nog voortdurend mee te maken krijgen, meent Barbara Yelin. “Ik hoop dat het boek een beetje kan helpen om nogmaals duidelijk te maken dat het bereik van onze verantwoordelijkheid veel groter is dan we vaak zelf beseffen. Burgerschapszin, moed en openheid zijn ook nu net weer erg belangrijk. Maar ik wil met het boek geen lesje geven. Ik stel eerder vragen dan antwoorden te geven. Een goed verhaal brengt altijd een denkproces op gang. Ik ben blij als dat na het lezen van ‘Irmina’ het geval zou zijn.”

Vragen roept het boek inderdaad op. Hoe is het mogelijk dat jonge, idealistische mensen hun dromen en idealen zo konden verraden? “Ik heb gemerkt dat die vragen veel mensen bezig houden. Irmina is maar één voorbeeld van de velen die de andere kant opgekeken hebben en zo de geschiedenis stilzwijgend meegevormd hebben. De thema’s die ik in het verhaal behandel in de context van toen – mislukte dromen, wegkijken, conformisme, medeplichtigheid, sprakeloosheid – zijn helaas zelfs vandaag nog relevant.”

Niet alleen het verhaal, ook de combinatie van verschillende illustratietechnieken in het boek valt op. Het maken van het boek kostte Barbara Yelin bijna drie jaar. “Tekenen is een creatief denkproces maar ook het verhaal krijgt vorm door het tekenen. Veel ideeën of zelfs de dialogen worden duidelijker voor mij, meer tastbaar, wanneer ik de personages en hun omgeving teken. Dan ontdek ik steeds weer nieuwe, onbekende details. Daarom heb ik een techniek nodig waarbij de tekening continu aangepast kan worden. Ik gom weg, teken daarover, gom weer, meng alles met water en ga daar weer met verf over. Ik gebruik kleurpotloden, krijtjes, aquarelpotloden en op het einde vaak een witte gouache om de witte vlekken opnieuw te laten oplichten. Maar eigenlijk duurt het alles tesamen niet langer dan bij een ‘gewone’ tekening. Per plaat heb ik ongeveer een dag nodig om ze uit te werken. Maar veel tijd gaat ook naar de storyboards, het geraamte van het verhaal en de research.”

Barbara Yelin is vandaag en morgen in het land om ‘Irmina’ voor te stellen. Donderdag 10 november signeert ze tussen 15u en 16u in stripwinkel Het Besloten Land in Leuven. Om 20u is er een publiek vraaggesprek in boekhandel De Groene Waterman in Antwerpen. Vrijdag 11 november signeert Barbara Yelin op de Antwerpse Boekenbeurs, van 10u tot 11u aan de stand van Fnac en van 13u30 tot 15u30 op de stand van Pinceel, beiden in hal 1.

10 November 2016, 06:00 Wouter