Strip Turnhout


Ronald Grossey: ‘Bob De Moor, de klare lijn en de golven’

Februari 1945. Het lijkt of de Tweede Wereldoorlog na de bevrijding door de geallieerden nu pas begonnen is voor Antwerpen, want V1- en V2-bommen bestoken voortdurend de stad. Tijdens een van die bominslagen verliest een jongeman van negentien twee vingers. Gelukkig aan zijn linkerhand want de jongeman is rechtshandig en wil striptekenaar worden.

Bob De Moor debuteerde een half jaar na het bombardement met zijn strip ‘Bart de scheepsjongen’, het begin van een indrukwekkende carrière. Samen met Willy Vandersteen en Marc Sleen behoorde hij in de jaren ’40 en ’50 tot de ‘founding fathers’ van de Vlaamse stripwereld. Zijn productie was groots, maar toen Hergé hem vroeg om zijn meester-assistent te worden aarzelde hij niet want “Wie zou ‘nee’ zeggen als hij de kans kreeg mee te werken aan een echt Kuifjes album?”

Hij werkte mee aan onvergetelijke albums als ‘Raket naar de maan’, ‘De zaak Zonnebloem’ en ‘De juwelen van Bianca Castafiore’ en bleef de meester trouw, ondanks zijn eigen stripreeksen, ondanks zijn eigen talent.

‘Bob De Moor, de klare lijn en de golven’ is het fascinerende verhaal van een man die zichzelf nogal eens makkelijk in de schaduw zette, maar die de gouden jaren van de Belgische strip belichaamde. Naast zijn eigen werk – met oa de stripreeksen ‘Cori de scheepsjongen’, ‘Barelli’ en ‘Meester Mus’ – en zijn werk voor Studios Hergé lag hij mee aan de basis van de tekenfilm in België en was hij artistiek directeur van Les Editions du Lombard en de eerste voorzitter van het Belgisch Stripcentrum.

‘Bob De Moor, de klare lijn en de golven’ werd geschreven door Ronald Grossey en uitgegeven door Uitgeverij Vrijdag en is een coproductie met Stripgids.






Het verhaal achter een van de belangrijkste ‘founding fathers’ van het Vlaamse stripverhaal.

Februari 1945. Het lijkt of de Tweede Wereldoorlog na de bevrijding door de geallieerden nu pas begonnen is voor Antwerpen, want V1- en V2-bommen bestoken voortdurend de stad.

Tijdens een van die bominslagen verliest een jongeman van 19 twee vingers. Gelukkig aan zijn linkerhand want de jongeman is rechtshandig en wil striptekenaar worden.

Bob De Moor debuteerde een half jaar na het bombardement met zijn strip Bart de Scheepsjongen, het begin van een indrukwekkende carrière. Samen met Willy Vandersteen en Marc Sleen behoorde hij in de jaren ’40 en ’50 tot de ‘founding fathers’ van de Vlaamse stripwereld. Zijn productie was groots, maar toen Hergé hem vroeg om zijn meester-assistent te worden aarzelde hij niet, ‘Wie zou “nee” zeggen als hij de kans kreeg mee te werken aan een echt Kuifjes album?

Hij werkte mee aan onvergetelijke albums als Raket naar de maan, De zaak Zonnebloem en De juwelen van Bianca Castafiore en bleef de meester trouw, ondanks zijn eigen stripreeksen, ondanks zijn eigen talent.

Bob De Moor, de klare lijn en de golven is het fascinerende verhaal van een man die zichzelf nog al eens makkelijk in de schaduw zette, maar die de gouden jaren van de Belgische strip belichaamde. Naast zijn eigen werk – met oa de stripreeksen Cori de scheepsjongen, Barelli en Meester Mus – en zijn werk voor Studios Hergé lag hij mee aan de basis van de tekenfilm in België, was hij ook artistiek directeur van Les Editions du Lombard en de eerste voorzitter van het Belgisch Stripcentrum.