50 jaar Stripgids in een flits

Je bent hier:  Home » Nieuws » 50 jaar Stripgids in een flits

Op de gala-avond naar aanleiding van de 50e verjaardag van uw favoriete striporganisatie viel er veel te beleven. Een zingende Kim Duchateau, speeches, Serge Baeken die een paar sensuele moves doet (nadat hij de 25 portretten van de Bronzen Adhemar-winnaars uit zijn mouw schudde), de laudatio van Brecht Evens en… een pecha kucha.

 

Quê? Een wat?

Op Wikipedia lezen we het volgende: “Bij een Pecha Kucha- evenement presenteren de deelnemers een diavoorstelling van twintig afbeeldingen in een totale tijd van 6 minuten en 40 seconden. Elke afbeelding wordt precies 20 seconden getoond. Deze eisen dwingen tot creativiteit en het to the point zijn. Er zijn geen inhoudelijke restricties, meestal gaat het om een product of een idee. Een Pecha Kucha-evenement kent doorgaans veertien deelnemers. De deelnemers (en een deel van hun publiek) komen doorgaans uit de wereld van design, architectuur, fotografie, kunst, wetenschap en andere creatieve gebieden.”

We wilden de geschiedenis van Strip Turnhout / Stripgids kort en krachtig aanschouwelijk maken. En dus was een pecha kucha aangewezen. Die werd geschreven en gebracht door  Tom Driesen.

Jan Smet, Kamagurka en Guy Mortier

We wilden de geschiedenis van Strip Turnhout / Stripgids kort en krachtig aanschouwelijk maken. En dus was een pecha kucha aangewezen

Jan Smet, Kamagurka en Guy Mortier

Tom Driesen is “een Belgisch dichter/ theatermaker uit Turnhout. Ik debuteerde in 2010 met de dichtbundel Pizzeriaromantiek in samenwerking met Historische drukkerij Turnhout. De bundel is inmiddels uitverkocht. In 2017 volgde Vaderhanden, gevolgd door Inschepen en vertrekken. Ik sta naast het papieren werk vooral bekend als podiumdichter. Ik won in 2022 als tweede vlaming in 20 jaar het NK poetryslam. Ik mocht in 2023 naar het WK in Parijs. Daarvoor won ik tal van voorrondes van slams in België en Nederland.”

Jan Smet, Kamagurka en Guy Mortier

U leest de tekst hieronder. Als u de tekst en de beelden erbij wil, kan u deze hier beluisteren.

1

Les literaire creatie
dat we moesten schrijven in beelden
de striptekenaar:
dat je het ook TE letterlijk kan nemen

Mannekesbladen, verknipte verhalen
Een film in uw handen
Jan Smet komt in beeld
en het landschap verandert

2

Tussen de bange binken
de actieve archivaris
de gulle gids die stellig de strip
in het literaire landschap lanceerde

de gids wees wezenlijk
op de schitterende schat
die uit zijn jonge jommekeshart
volwassen tot was was gebracht

3

Dat was me wat
De gids drukte een stripgids
als een reisgids voor wie verdwaalde
In de vakjes van het “Bakelandt”

De gids wilde nog meer dan dat
Een prachtige prijs voor tekentovenaars
De oude meesters in de jury
en ”Kiekeboe”  de nieuwe garde stond klaar.

 

4
De gulle gids had plannen,
grondplannen om tentoon te stellen
en vond een sympathieke stripwinkelier een een joviale journalist
om de plannen uit de grond te stampen

trends te zetten
presentatie in de kelder
met de pennende pers
om het volk te trekken.

5
om de strip op de kaart te zetten.
Letterlijk een kwartet van cultuurkenners
verzamelvrienden, loslopers en kinderharten
verenigd tussen levensgrote tentoon taferelen

Als Adhemar worden we in strips
door ons innerlijke kind onderwezen
wij overhandigen  niet, wij reiken uit
deze bronzen oscar van de verbeelding

6
Zout en mosterd lenen bij de buren
De boer op het land uit
de wereld de stad in  wij waren als kind
in de pot betoverdrank gevallen.

Wij droegen als Jerommeke
de wereld op handen
in ons verhaal kon ieder de held zijn
Maar potverdorie het kost krachten

 

7
Er is een frisse wind nodig
om een stilliggend blad
weer in beweging te krijgen
men beweert zelfs een tweede adem.

Een tweetrapsraket van Vlaamse reuzen
en straffe stylisten
Er moet een lat worden gelegd
om hoog te mikken bij lancering.

8
Brieven schrijven aan Bardot
Context bij de beruchte cartoons
De helden kent iedereen
maar wie beschrijft de achtergrond?

Het is geen Peanuts
vele lezers aan je blad te binden.
Wat onbetaalbaar is moet gratis kunnen.
Wie diepgang wil moet bronnen aanboren.

9

De bron was de gids en de gids nam het woord
De “Toon” was gezet
Als je breed wil denken
moet je je armen erg ver openen.

Het landschap was en wereldwijde skyline
Journalistiek een vergeten ambacht
Maar bovenal was het plezant.
Het familiefeest liep professioneel uit e hand.

10
Er werd gestript in de stad, gestript  in het park
Van Schets tot album  tot muur
een wereld vol kleur van Van Der Steen tot Cambré
Manara tot Vaillant scheurden de Kempen door.

Op concerten, op beurzen,  Van merchandise
had de drukkersstad wel kaas gegeten.
Als Turnhout een Sixtijnse kapel had gehad
had het een stripplafond gekregen

11

Er was zo’n heiligdom een verborgen schat
maar dat was niet geweten
Want wie een drukproef maakt
laat sporen na: De muurmanuscripten.

Een schets woekerde als een lopend vuur
in wedijver door de kantoren van Proost.
En toen het verhaal was afgelopen.
Moesten de eenzame meesterwerken worden gered.

12

Elk album is het begin van een nieuw einde
En niet elke cirkel is rond.
Provincies verdwijnen, Commissies bekijken
Het woord gratis ligt slecht in de mond.

Elke plottwist is reden tot actie
elke omwenteling een nieuw begin
De toekomst hertekend, door zij die begeesterd
door de gids mee op pad zijn genomen als kind.

13
Een Drievuldigheid schijnt heilig te zijn.
Nieuwe start, nieuwe vorm
En auteurs in een zetel zetten
noem je meestal een Salon.

“Het mooiste stripblad van Europa”
Een nieuwe lijn heel Vlaanderen door
Als rocksterren op tour
kwaliteit en diepgang en een hertekend parcours

14

In snelle tijden is de vergetelheid
Een dode hoek waar veel onder de wielen belandt.
Erfgoed een schat vol know how
die in een digitale flow haast prehistorisch lijkt.

je moest old school Archeo-logisch
graven in al wat waarde heeft
Maar een dag vaan de strip
zou al een ijkpunt zijn.

15
De stad barst uit zijn voegen
helpt Brussel in Beelden te brengen
Het Brusselse stripmuseum
Logisch om mee  samen te werken.

Het is kinderspel om als kolonisten van Catan
in een outpost  te blijven innoveren.
Rock paper Pencil want tijd is een slinger
En het is hip om analoog te gamen.

16
En de nieuwe garde trappelt
maar moet ongeduldig leren
de Meesters openen als Chefs hun interne keuken
Vak en Ambacht aan de academie

En wie huldigt er de bestuurders en vrijwilligers.
wat onbetaalbaar is wordt gratis uit de grond gepompt
het kloppende hart dat bergen verzet
en waar in elke betekenis wordt gezorgd.

17
De energie plant zich voort
in een ark n de parkwijk.
Waar voor ieder wat wils
in praktijk echt een kans krijgt
en  kids gidsen in strips
wel verdacht  op een plan lijkt.
je een miezerige dag
met een lach in de prak rijdt

18

Een strip een nieuw licht
op je pracht van een dag schijnt
Het begrip van de taal
massaal wint en je vastgrijpt
terwijl dit hier misschien
nogal hard op een rap lijkt
(ik wacht hier precies
op een beat en een baslijn)

19
En hier een ode aan de Gids.
Want deze is voor hem
Zijn stem klinkt door in de weg
di in dit land door de strip afgelegd.

De Archivaris krijgt een archief.
Wij herbergen het Centrum Jan Smet.
En Duizend “Bommen en Castraten”
Over wat niet kan worden gezegd.

20
Vijftig jaar is maar het halve werk
Wat de toekomst brengt, you aint seen nothing yet.
Ik las dat een mens gemiddeld drie lange relaties
in zijn leven heeft. Sommige van ons met één en dezelfde.

We hebben drie relaties met stripgids beleefd
Gedocumenteerd, maar nog zoveel ongeschreven.
AI, technologie ontploft elk obstakel: mogelijkheden
Maar we hebben een gids met ervaring en een palmares
die ons mee zal nemen in het onwetende.