“(…) over Lily of Lilly en over haar verhaal of dat van jou”, geeft het achterplat van deze uiterst minimale grafische roman mee.
Je moet als lezer inderdaad veel investeren om betekenis te ontdekken in dit boek omdat Verschaffel weinig tot geen tekst of achtergrond meegeeft. Haar verstilde tekeningen van twee zorgelijke vrouwen, een teruggetrokken meisje, kamerplanten die in een deurgat opgestapeld worden, een mysterieuze vos en een automutilatie moet je zelf tot een verhaal samenstellen. Enkele details geven een mogelijk verhaal over verleiding en misbruik prijs, maar nog meer moet je je eigen verbeelding aan het werk zetten.
Met grijs-zwart potlood tekent Verschaffel fijne portretten, stillevens van kamerplanten en detailopnames van meubilair en kamerhoeken. Vooral die laatste beelden moeten iets te veel ‘spreken door hun stilte’, worden te vaak herhaald en boeien te weinig. Het boek werd verzorgd uitgegeven op in een vorm die recht doet aan Verschaffels zachte potlood en aansluit bij haar jarenlange werk in de bloeiende ‘zine’-wereld. (CB)
Martha Verschaffel
‘Lily’, Bries, 120 blz., €20.