Beide auteurs van ‘END’ – Barbara Canepa en Anna Merli – hebben een Disneyverleden, en met Canepa associëren we sinds ‘Sky Doll’ ook meisjesgezichtjes in mangastijl. Overgiet die achtergrond met een gotisch sausje – pagina’s waarop het licht nauwelijks zijn weg vindt, onheilspellende settings en de alomtegenwoordigheid van de dood – en je komt uit bij de duistere sfeer van ‘END’: een boek waarin ontroerend mooie meisjesgezichten worden afgewisseld met bespiegelingen over sterfelijkheid.
‘END’ is opgevat als een trilogie waarbij elk deel als titel een meisjesnaam krijgt. In dit eerste deel is dat Elisabeth: ze is 13 jaar en woont als geest haar eigen begrafenis bij. Vervolgens maakt ze de overgang naar een wereld die losstaat van die van de levenden, waarmee ze wanhopig contact probeert te leggen. Hoe is Elisabeth gestorven, hoe komt het dat haar vriendin Nora haar nog kan zien, en welke rol heeft haar zus Dorothea gespeeld? Voor het antwoord op die vragen is het wachten op de volgende twee delen.
Dit eerste deel roept vooral veel vragen op en is niet altijd even makkelijk te volgen. De tekeningen zijn bijzonder sfeervol en met een ongelooflijk oog voor detail uitgewerkt, maar worden daardoor soms ook wat te gladjes. De kleine lettering is een minpunt. (AG)
Anna Merli & Barbara Canepa
‘END 1: Elisabeth’, Silvester, 56 blz., €16,95.