Raymond Leblanc (1915-2008) was niet alleen de uitgever van het weekblad Kuifje en de stichter van uitgeverij Le Lombard. Ook tekenfilmstudio Belvision, waarmee hij hoopte de Europese tegenhanger van Disney te worden, was zijn kindje. Hij gebruikte de bekendste personages van de Belgische strip, en maakte animatiefilms rond hen. Het begon met Suske en Wiske, nadien volgden bijna alle belangrijke reeksen uit de Frans-Belgische school. Het bleef ook niet bij werk voor televisie. Leblanc en Belvision trokken ook naar de bioscoop. ‘De zonnetempel’ en ‘Kuifje en het Haaienmeer’ waren gebaseerd op het werk van Hergé, maar ook De Smurfen (‘De fluit met zes smurfen’), Lucky Luke (‘Daisy Town’) en Asterix (‘Asterix en Cleopatra’) kregen van Belvision een bioscoopleven.
In een rijk geïllustreerde monografie brengt Daniel Couvreur, journalist bij Le Soir, de geschiedenis van de opkomst en de neergang van de ambitieuze tekenstudio van Leblanc tot leven. Hij interviewde de nog levende kroongetuigen, en schetst een kleurrijk beeld van een onbekende kant van de Belgische entertainmentindustrie. Een verhaal van bescheidenheid en megalomanie, van ambitie en nuchterheid, met enkele van de belangrijkste stripmakers van de twintigste eeuw in hoofd- en bijrollen. (TH)
Daniel Couvreur, ‘Belvision. Le Hollywood Européen du dessin animé’, Le Lombard, 272 blz., €39 (Franstalig, twee dvd’s inbegrepen).