Un homme est mort (Kris & Davodeau)

Je bent hier:  Home » Nieuws » Un homme est mort (Kris & Davodeau)

Zoals regisseur Ken Loach dat eerder deed met de Britse cinema, zo schopt tekenaar Etienne Davodeau de Franse stripwereld een sociaal geweten. Davodeau verraste in 2005 vriend en vijand met ‘Les mauvaises gens’, een autobiografische strip over zijn eigen ouders, die via een vooruitstrevende dorpspastoor in de arbeidersbeweging belandden. Het leverde hem een terechte onderscheiding op tijdens het festival van Angoulême.

Met ‘Un homme est mort’ (een samenwerking met scenarist Kris) gaat hij verder op de ingeslagen weg. Dit keer brengt hij het verhaal van een grote staking in het Bretoense stadje Brest in 1950, dat toen werd heropgebouwd nadat het tijdens de Tweede Wereldoorlog was platgebombardeerd. Die staking was een aanslepend en pijnlijk sociaal conflict, dat we volgen door de ogen van de jonge cineast René Vautier. Die maakt een film over de gebeurtenissen, op vraag van de vakbond die de staking leidt, en belandt zo op de eerste rij bij een sociaal conflict dat tekenend mag heten voor de tijd waarin het plaatsvond. Het levert een mooie en aandoenlijke strip op, van een tekenaar die een genre op zichzelf aan het worden is. (TH)


Kris & Etienne Davodeau,
‘Un homme est mort’, Futuropolis, 80 blz., € 15. (Franstalig)
****