Bij het lezen van dit album moest ik onwillekeurig denken aan een ouwe Gaston & Leo-sketch, waar Gaston een bankfiliaal op stelten zet omdat hij precies hetzelfde briefje terug wou dat hij van tevoren gedeponeerd had en dat hij met dien verstande voorzien had van een gekleurd bolletje.
Ook in dit tussendoortje van ‘Djinn’-tekenares Mirallès volgen we via een twintigtal tussenstops de belevenissen van een nagelnieuw briefje van 20 euro. Door de enorme vaart van het verhaal en de originele invalshoek leest dit verhaal over geldverkeer als een Securitas-waardetransport onder politiebegeleiding. Tussen de regels door lees je echter ook de doordringende kritiek van het schrijversechtpaar op de Spaanse samenleving, waar de zelfkant van de maatschappij de nodige lepe trucs moet uithalen om het hoofd boven water te houden. Mirallès’ tekenwerk is hier wat grover dan in haar eerder vermelde succesreeks, maar ze toont hier nog maar eens dat ze binnen de Spaanse strip ‘una grande señora’ is. (MS)
Ana Mirallès & Emilio Ruiz
‘Mano en mano’, Dargaud, 48 blz., €7,95.
***