Dramatische, kronkelige plots over de strijd om de macht, met een flinke dosis geweld en bloot: we kunnen het intussen wel zo’n beetje als vaste kost beschouwen bij de bijzonder productieve Chileense scenarist (en cineast) Alejandro Jodorowsky (o.m. ‘Borgia’, ‘De incal’, ‘Ogregod’). In ‘Vorstenbloed’ krijgen we opnieuw een variatie op dit recept. Centraal staat ook in dit derde en voorlaatste deel, ‘Wolven en koningen’, de voortdurende strijd tussen koning Alvar en koning Honim: beiden willen ze het koninkrijk van de ander veroveren en zo almachtig worden. In een poging tot verzoening besluiten ze hun kinderen aan elkaar uit te huwelijken. Hun nakomeling zal over het hele rijk heersen. Maar Alvars zoon Vaal is een kreupel, geniepig gedrocht, en Honims dochter Mara een ontembare feeks die nog liever doodvalt dan dat ze zich door een man – kreupel of niet – laat aanraken. Alsof dat nog niet volstaat, strooit Jodorowsky nog heel wat andere karikaturale personages uit over de pagina’s, die door de Chinese tekenaar Dongzi Liu in rasechte, digitaal vormgegeven fantasy-stijl tot leven worden gebracht. Het is allemaal wat te veel van het goede. Of gewoon teveel tout court. (AG)
Dongzi Liu & Alejandro Jodorowsky
‘Vorstenbloed 3: Wolven en koningen’, Glénat (Grafica), 56 blz., €15,95.