Met ‘Zeep’ is Maarten Vande Wiele er in geslaagd tv-soaps te vertalen naar een strip – een strip die bovendien ook te pruimen is voor wie de digicorder niet geprogrammeerd heeft voor ‘Thuis’ en ‘Familie’. “Net zoals bij een soap zijn er in ‘Zeep’ verschillende verhaallijnen simultaan aan het werk”, aldus de auteur. “Er is ook een grote groep personages, want dat is eigen aan het genre. ‘Zeep’ is iets meer gefocust dan de doorsnee soap, het heeft een duidelijk hoofdpersonage, dat we vanaf het begin volgen. Barbra, de onschuldige secretaresse, is de sleutel tot de fantastische wereld van de Castelsons. Wat ‘Zeep’ die echte soapy sfeer geeft zijn de clichés. Personages in coma, alcoholisme, lang vergeten familieleden die plotseling opduiken, een personage dat terugkeert uit de dood, bruiloftdrama, catfights, geheimen, medische mirakels en overleven op een onbewoond eiland. Die clichés heb ik op een originele manier in het verhaal proberen te verwerken.”
Barbra en Maarten zijn allebei gek van ‘Dynasty’, de soap die tijdens de jaren tachtig elke week de concurrentie aan ging met ‘Dallas’. “‘Dynasty’ werd wekelijks uitgezonden en was absoluut niet geschikt voor kinderogen. De serie zat vol drama, mode, schandaal, seks, geweld, hebzucht en personages met een slechte moraal.Ik was dol op de personage’s, de vrouwen waren gekleed in een soort van Barbiejurken en waren niet op hun mondje gevallen. Er werd nogal wat afgedreigd. Ik had nog nooit zoiets gezien. Ik vond het fantastisch. Het is een serie die me blijf inspireren.”
Na de kleurenexplosies en de afwezigheid van kaders in ‘ABBA zoekt Frida’ is de keuze voor het zwart/wit/roze kleurpalet in ‘Zeep’ opmerkelijk. “In ‘Monsieur Bermutier’ en ‘ABBA zoekt Frida’ had ik de mogelijkheid om naar hartenlust te experimenteren. Met ‘Zeep’ wist ik dat ik een lang verhaal zou gaan vertellen, mijn langste tot nog toe. Dan heb je een stijl nodig waarin je vlot en snel kan tekenen, zodat het verhaal vooruit gaat. De zwart/wit stijl zit me gewoon vlot in de vingers. Ik wou ook graag met een steunkleur werken, een kleur die zou opvallen, dat is Barbie roze geworden.”
Geen soap zonder een vervolg. ‘Zeep’ zal minstens twee delen tellen. “In ‘Zeep 2’ worden de plotlijnen uit deel 1 grotendeels opgelost. Of er een derde deel komt, zal afhangen van de lezer en of die er wel nog zin in heeft. Ideeën zijn er in ieder geval genoeg. En net zoals ‘Zeep 1’ zal ‘Zeep 2’ eindigen met een klepper van een cliff hanger, want zeg nu zelf, een soap is geen soap zonder cliff hanger. Dus stay tuned!”