In Zuid-Korea bekleedt de strip een toppositie in het culturele landschap. Daarvan getuigt de – zevende editie intussen – van de Koreaans-Belgische striptentoonstelling in het Koreaans Cultureel Centrum van Brussel. In de expo met de veelbetekende titel <Together> ontmoeten Belgische en Koreaanse auteurs elkaar.
Door COVID-19 staan we dit jaar voor de (paradoxale) uitdaging om ‘contactloos’ te leven in een hyper-geconnecteerde samenleving. Dat gegeven zet de viering van de 120ste verjaardag van de diplomatieke relaties tussen Korea en België in 2021 het Koreaans Cultureel Centrum (KCC) aan om te denken over wat het betekent om “samen te zijn”, en wat “verbindingen tussen mensen” nu eigenlijk betekenen. Het opbouwen van een relatie begint vaak met nieuwsgierigheid, gepaard met enthousiasme voor het onbekende. Vriendschappen worden gevormd en banden ontstaan door het proces van elkaar te leren kennen en door de ontdekking van overeenkomsten en verschillen.
Voor deze zevende editie van de Belgisch-Koreaanse striptentoonstelling maakte het KCC een selectie gemaakt van vier Koreaanse manhwa: Dooly de Kleine Dinosaurus, Narrow Room, Woori & Sunhwa en CUBIC – en ook drie Belgische strips – Wij twee samen van Ephameron, Sugar: leven als kat van Serge Baeken en Madame Catherine van Maarten Vande Wiele.
Het opbouwen van een relatie begint vaak met nieuwsgierigheid, gepaard met enthousiasme voor het onbekende
Strips zijn in zowel Korea als België erg vertrouwd bij het brede publiek. Strips zijn een brug tussen beide landen. En dat maakt de introductie van Koreaanse én Belgische strips via tentoonstellingen zoals deze een belangrijk onderdeel van de werking van het Koreaans Cultureel Centrum.
Alle info vindt u op de website van het Koreaans Cultureel Centrum in Brussel.
In Stripgids besteedden we aandacht aan de (Zuid-)Koreaanse strip in editie nummer 3. Ephameron vulde in Stripgids #4 een katern, en Serge Baeken volgde in Stripgids #6.