Tijdens de 19de eeuw stelden kunstenaars hun nieuwe creaties tentoon op de driejaarlijkse Gentse ‘Salons’, een combinatie van een tentoonstelling, kunstwedstrijd en galerij. Vanaf 7 oktober blaast Schoonvolk, de jongerencrew van het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK), die traditie nieuw leven in met de presentatie Salon des Jeunes!
Schoonvolk nodigde jonge talenten uit om zich te laten inspireren door MSK-werken van meesters als James Ensor, Théo Van Rysselberghe of Anthony van Dyck, die zij maakten toen ze zelf nog jong, zoekend en groen achter de oren waren. Uit de vele enthousiaste reacties werden 24 kunstenaars geselecteerd.
Zij leren ons wat er leeft bij de jongere kunstliefhebber, en denken mee na over hoe we jongeren in aanraking kunnen brengen met kunst
Salon des Jeunes loopt van 7 oktober 2021 tot 16 januari 2022 en toont werk van Eglė Baužaitė, Cecile Broekaert, Romane Claus, Benedetto Criel, Pilar De Ceuleneer, Lieze De Middeleir, Evert Debusschere, Time Dobbs, Mira Douliez, Pina Geyskens, Janne Gistelinck, Amber Gyselings, Hannah Hoebeke, Magali Laroy, Hennie Mahieu, Ella Oelbrandt, Tille Ramaut en Lore Maheux, Gillian Temmerman, Anna Touré, Charlot Vael, Merel Van de Casteele, Reinout Van der Straeten, Roel Vandermeeren en Francis Vanhee.
Ze lieten zich inspireren door volgende werken uit de collectie:
- James Ensor, Skelet bekijkt chinoiserieën, 1885 & 1888 (gemaakt toen hij 25 jaar was)
- Théo Van Rysselberghe, Armand Heins aan het schilderen in open lucht, 1881 (gemaakt toen hij 19 jaar was)
- Anthony van Dyck, Jupiter en Antiope, ca. 1620 (gemaakt toen hij 21 jaar was)
- Théodore Rousseau, Steengroeve, 1827 (gemaakt toen hij 15 jaar)
- George Minne, Moeder beweent haar dode kind, 1886 (gemaakt toen hij 20 jaar was)
Schoonvolk
Schoonvolk is het jongerencollectief van het MSK. Een gevarieerde groep van een vijftiental jongeren tussen 16 en 26 jaar, die het museum verder wil doen groeien tot een levendige plek voor elke leeftijd. Met hun achtergronden in bijvoorbeeld toerisme, beeldende kunst, talen, pedagogie of journalistiek, bedenkt de groep activiteiten die het museum nog toegankelijker kunnen maken voor hun leeftijdsgenoten. De kerngroep kan uitbreiden en evolueert steeds. Zij leren ons wat er leeft bij de jongere kunstliefhebber, en denken mee na over hoe we jongeren in aanraking kunnen brengen met kunst.
Een historisch Salon des Jeunes
In de rand van het Salon des Jeunes diepen we uit de museumverzameling markante negentiende-eeuwse kunstwerken op die de jeugdjaren van kunstenaars, hun opleiding en de invloed daarvan op hun latere oeuvre illustreren. Zo brengen we ateliergezichten die de leefwereld tonen waarin jonge kunstenaars werkzaam waren, maar zoomen we ook in op hun opleiding.
Tijdens hun studiejaren werden aspirant-kunstenaars voornamelijk in het tekenen onderwezen, onder meer naar wat heette ‘levend’ (lees: mannelijk naakt) en ‘antiek’ model (gipsen afgietsels van beeldhouwwerken uit de oudheid en de renaissance). De tekeningen tonen hoezeer hun academieprofessoren de sinds de klassieke oudheid en de renaissance toegepaste regels van de geometrie en de canon van de proportieleer toepasten. Een fascinerend aspect in de opleiding is daarnaast het gebruik van dierskeletten en spierpoppen, die de studenten toelieten het spierstelsel en de motoriek van het lichaam te bestuderen. Schilderkunst werd veelal onderwezen in private schilderateliers, maar was daarnaast zeer prominent aanwezig op de tentoonstellingen die de Academie in Gent organiseerde. Tot slot focussen we op het tekenen als een alledaagse bezigheid in de verdere carrières van gevestigde kunstenaars. Of ze nu schilder, beeldhouwer of graficus waren, tekenen was voor elk van hen een tweede handschrift dat ze gedurig onderhielden.
Met werk van o.m.: Louis Léopold Boilly, Jacques-Louis David, James Ensor, Henri Evenepoel, Fernand Khnopff, George Minne, François-Joseph Navez, Jan Toorop, Charles Verlat, en vele anderen.
Alle info: https://www.mskgent.be/nl/tentoonstellingen/zaal-e-salon-des-jeunes