Hoe kunnen strips helpen om een museumbezoek aantrekkelijker en/of inzichtelijker te maken? Op 6 september verneemt u er alles over op de studiedag Comics @ the Museum in Brussel.
Hoe gingen het Louvre, het Jüdisches Museum, het Prado en het Musée de l’Homme met die vraag aan de slag? En wat valt er te leren uit het imposante project Fumetti nei Musei, waarbij 51 Italiaanse musea werden ‘verstript’ door gerenommeerde stripmakers? Zowel grote als minder grote musea hebben de voorbije jaren geëxperimenteerd met het wonderlijke medium dat strips is. We wezen u er hier al eerder op. Een paar bekende voorbeelden:
Collega’s, naaste familie, klanten, een olifant, huishoudsters en de leden van de beroemde nachtwacht maken allemaal hun opwachting
Het Louvre geeft stripmakers al bijna twintig jaar carte blanche om de werking, geschiedenis en collecties te belichten en te verbeelden. Daarover leest u alles in de jongste editie van faro | tijdschrift over cultureel erfgoed. U vindt het artikel als bijlage.
Aanleiding van de studiedag (en dit artikel) was de overzichtstentoonstelling in het Belgisch Stripcentrum, nog tot midden september te bezoeken in Brussel.
Bij onze noorderburen gaf het Rijksmuseum naar aanleiding van de heropening in 2013 de opdracht om het leven en werk van Rembrandt van Rijn te verstrippen. Dat werd Typex’ Rembrandt, een pil van 240 pagina’s.
Daarin brengt de Amsterdamse stripmaker en illustrator Typex het leven van de beroemde schilder en zijn entourage in beeld. Collega’s, naaste familie, klanten, een olifant, huishoudsters en de leden van de beroemde nachtwacht maken allemaal hun opwachting. Aan de basis van dit werk lagen de collecties schilderijen en prenten van het Rijksmuseum. Meer info via deze link.
En begin dit jaar publiceerde het Jüdisches Museum in Berlijn een stemmige, caleidoscopische levensgeschiedenis van de Berlijns-Joodse filosoof Moses Mendelssohn, die leefde van 1729 tot 1786.
Op de website van uitgeverij Scratch Books klinkt het zo: “Moses Mendelssohn fascineerde zijn tijdgenoten. Terwijl hij een kleine, gebochelde, verlegen en stotterende man was, was iedereen onder de indruk van zijn gevoel voor humor, zijn elegante schrijfstijl, en zijn vriendelijke en diplomatieke houding. Zijn filosofie was destijds zeer invloedrijk en klinkt modern tot op de dag van vandaag.” Meer info op de website van het museum.
In Italië ten slotte is er het bijzondere, erg succesvolle project Fumetti nei Musei, letterlijk: Strips in musea. De teller staat op 51 musea die een stripmaker op bezoek hebben gekregen, en die vervolgens een verhaal heeft gemaakt. Over bijvoorbeeld een specifiek kunstwerk of voorwerp, een geschiedenis, historisch figuur of gebouw.
De 51 afzonderlijke delen – over en met onder meer de Gallerie degli Uffizi (Firenze), het Museo Archeologico Nazionale (Napels), het Parco Archeologico di Pompei (Pompei), het Mausoleo di Teodorico (Ravenna) en het Istituto Centrale per il Restauro (Rome) – bieden een onverwachte blik op de Italiaanse (kunst)geschiedenis.
Comics @ the Museum
U bent van harte uitgenodigd op de studiedag Comics @ the Museum, op dinsdag 6 september 2022 in het Belgisch Stripcentrum (Zandstraat 20, 1000 Brussel). Bekijk het programma en schrijf u best meteen in voor deze ongetwijfeld zeer inspirerende studiedag!
Met begeesterde sprekers van het Louvre, het Jüdisches Museum Berlin, de coördinatie van Fumetti nei Musei en het Prado. Zij delen hun ervaringen met hun stripprojecten: de doelstellingen, het proces, de resultaten en het kostenplaatje. Uiteraard kunt u ook naar hartenlust vragen stellen en netwerken.
Als kers op de taart maken we die dag ook de voorwaarden bekend voor een aanmoedigingspremie voor kandidaat-stripprojecten in musea.
Voor wie?
Bent u stripliefhebber, publieksmedewerker, communicatieverantwoordelijke of -medewerker, conservator, directeur of archivaris? En bent u op zoek naar een creatieve manier om uw werking te belichten? Dan is deze conferentie beslist iets voor u. Ook stripmakers (tekenaars, scenaristen, inkleurders enz.) en uitgevers zijn van harte welkom!
Een organisatie van FARO, het Belgisch Stripcentrum en Stripgids. Met de zeer gewaardeerde steun van het Instituto Cervantes, het Istituto Italiano di Cultura en de Ambassade van de Bondsrepubliek Duitsland.
Afbeeldingen van boven naar beneden:
De Mona Lisa, door Christian Durieux © Futuropolis // Cover Une maternité rouge, door Christian Lax © Futuropolis // Cover Typex’ Rembrandt © Typex – Casterman // Cover Moische © Typex – Scratch Books // Cover Uffizzi – Coconino Press